گاز بیشتر، فلر کمتر؛ برنامه جدید وزارت نفت برای تقویت امنیت انرژی
گروه: اقتصاد انرژی، تحلیل و گزارش | کد خبر: 4327 | تاریخ: ۵ تیر ۱۴۰۵ - ۱۱:۵۹
به گزارش انرژی تایمز به نقل از آرمان امروز : در حالی که تحولات امنیتی و شرایط جنگی معمولاً نخستین تأثیر خود را بر پروژههای بزرگ اقتصادی و زیرساختی میگذارند، صنعت نفت ایران مسیر متفاوتی را طی کرده است.
صنعت نفت و گاز بهعنوان مهمترین بخش تأمینکننده انرژی و یکی از اصلیترین منابع درآمدی کشور، همواره تحت تأثیر شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی قرار دارد. با این حال، تداوم فعالیتهای توسعهای در این صنعت حتی در شرایط بحرانی، از اهمیت راهبردی آن برای اقتصاد و امنیت انرژی کشور حکایت دارد. در همین راستا، وزیر نفت از ادامه روند توسعه میادین نفت و گاز، اجرای طرحهای افزایش تولید گاز و پیشرفت پروژههای جمعآوری گازهای همراه خبر داده است؛ اقداماتی که میتواند نقش مهمی در تقویت ظرفیت تولید، کاهش ناترازی انرژی و بهرهبرداری بهینه از منابع هیدروکربوری کشور ایفا کند.
در حالی که تحولات امنیتی و شرایط جنگی معمولاً نخستین تأثیر خود را بر پروژههای بزرگ اقتصادی و زیرساختی میگذارند، صنعت نفت ایران مسیر متفاوتی را طی کرده است. وزیر نفت با اعلام تداوم فعالیتهای توسعهای در دوران جنگهای ۱۲ روزه و ۴۰ روزه تأکید کرده است که نه تنها روند تولید و توسعه میادین نفت و گاز متوقف نشده، بلکه برنامههای جدیدی برای افزایش تولید گاز و جمعآوری گازهای همراه نیز وارد مرحله اجرا شدهاند.
صنعت نفت و گاز یکی از راهبردیترین بخشهای اقتصاد کشور محسوب میشود و هرگونه اختلال در فعالیتهای آن میتواند بر امنیت انرژی، تولید صنعتی و درآمدهای کشور تأثیرگذار باشد.به گفته محسن پاکنژاد، عملیات توسعه در بخشهای مختلف صنعت نفت از جمله میدان گازی پارس جنوبی، سکوهای دریایی و میدانهای خشکی بدون وقفه ادامه داشته است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که صنعت نفت و گاز یکی از راهبردیترین بخشهای اقتصاد کشور محسوب میشود و هرگونه اختلال در فعالیتهای آن میتواند بر امنیت انرژی، تولید صنعتی و درآمدهای کشور تأثیرگذار باشد. در همین راستا وزارت نفت اجرای یک طرح ضربتی برای افزایش تولید گاز را آغاز کرده است؛ طرحی که تمامی میدانهای تحت پوشش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را در بر میگیرد. بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، قرار است از تمامی ظرفیتهای موجود برای افزایش برداشت گاز استفاده شود تا تولید در میدانهای مختلف کشور افزایش یابد.کارشناسان معتقدند این برنامه میتواند در کاهش ناترازی گاز کشور نقش مهمی ایفا کند
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید